E-post från en i cyberspace som varit på plats

På lustiga vägar fick jag ett mail från en okänd person som kommenterade ett citat som jag har i min mailsignatur. Det står:

Styrkan sitter i tanken
Människan orkar så länge hoppet inte sviker
(Lao-Tzu)

Den okände kontrade med citatet

En dag av stilla glädje
Fuji är beslöjad
Av dimmans regn
(Basho)

Jag kände att jag ville kommentera detta och en mailväxling inleddes.

Korrespondensen började med att jag skickade ett mail med en synpunkt till en ”instans” i Malmö. Det kom ett seriöst svar tillbaka och samtidigt var han personlig och kommenterade ett citat i min mailsignatur – få läser så långt ner. Eftersom hans citat handlade om Japan och jag höll på att dona med den här bloggen skickade jag ett nytt mail och gav honom länken till denna ännu inte marknadsförda bloggen – jag tänkte att det här måste vara någon som kan något om Japan. Jag fick svar tillbaka och följande fick jag veta:

Tack för länken, ska bli kul att läsa om dina upplevelser där sen! Det är en annan värld.

Onsen rekommenderas varmt; jag var på ett på en vulkan i södra Japan där örnar ryttlade ett tiotal meter över ångorna från de skållade badgästerna. Jag släpptes in trots tatueringar eftersom de inte ser speciellt yakuzaliknande ut…men jag fick gott om plats runt mig i tunnelbanan av samma anledning!

A propos tunnelbanan är inte bara kartnätet förvirrande; du får se upp med vilka biljetter du köper också. Många olika bolag kör och har apparater på de flesta stationer; däremot stannar inte alla bolag på alla stationer, så biljetten man köper är inte nödvändigtvis giltig på stationen där man köper den…

Det är inte helt lätt att hitta på gatorna heller förresten, eftersom husen numreras kronologiskt efter byggnadsår. På en lång gata kan alltså nr 1 och nr 2 ligga flera kilometer från varandra med hundratals hus emellan. Taxichaufförerna måste alltså kunna sin historia …

En kul aktivitet i Tokyo är meningslösa-jobb-spotting. Eftersom de bara betalar 3 % i skatt och inte har något bidragssystem att tala om så fixas alltså extremt lågavlönade jobb till alla som behöver och inte kan försörjas av familj, besparingar etc. Många äldre patrullerar t ex gatorna på utkik efter frigående rökare som hänvisas till uppritade fyrkanter på någon meter i gatukorsningarna där rökning är tillåten. Det kan vara ganska många hänvisare per ruta … Ett annat var när vi gick från planet mot passkontrollen: En lång korridor utan dörrar åt något håll och i slutet ett litet tullbås med en kö bredvid. Där stod en karl och pekade på den enda kön. När vi flög hem stod han på samma ställe och pekade … På restaurang ombeds man oftast ta av sig skorna vid dörren. Behöver man gå på toaletten får man låna underliga smala fyrkantiga ostadiga träskor vid ingången. Den anställde som delar ut träskorna har en arbetsuppgift till: om toalettbesökaren dröjer börjar de vissla för att underlätta …

Till slut ett hyfstips: När man betalar ska man räcka över pengarna med båda händerna och buga lätt. Försäljaren tar dem och bugar tillbaka. Då kan man släppa och gå. Vill man ha lite roligt på de stackarnas bekostnad så kan man efter att expediten bugat hålla kvar pengarna och buga en gång till. Då måste de också hålla kvar och buga. Detta kan hålla på ett tag. Men det är inte snällt.

Stort tack till dig som engagerar dig!

Kommentera

