Ordning på sladdarna

illustration_elektricitet_154x154På min morgonrunda idag funderade jag på elektriska uttag i Japan och när jag kom hem mailade jag en japanska i bekantskapskretsen som har koll på läget.

Electricity in Japan is not the same. 110voltage and the connection type is quite different. You can not use your 220v electric devices of Swedish made. Either you bring a transformer or borrow anything from the hotel. Normally most of the hotel are equipped with hair dryer. 

Nu har jag också besökt webben med söksträngen ”electricity converter sweden japan” och hittade en mycket bra sajt som visar att det finns ett system i den elektriska världen. Sverige har Typ C och F, Japan kör med Typ A och B. A och B används till största delen i USA, Kanada, Mexiko och Japan. Om det är samma som i USA är det inget problem. En amerikansk adapter har jag och min dator fixar både 110 och 220-240 V, men jag ska kolla det en gång till.

Kommentera

