Japans H&M heter Uniqlo

illustration_uniqlo_154x154Målet är att läsa så mycket som möjligt om Tokyo och Japan innan avresan och nu har jag kommit till Uniqlo. Har du hört talas om det? Uniqlo är Japans svar på H&M. Enligt Wikipedia fanns 974 butiker i världen räknat den 28 februari 2011 . På nyfunna sajten Allt Om Tokyo läser jag följande:

Uniqlo är en av världens största klädkedja med över 1000 butiker över hela världen. Det finns runt 790 butiker i Japan och runt 100 av dem finns i Tokyo. Om man jämför Uniqlo med vårt svenska H&M så märker man att det är ganska stor skillnad, H&M är väl något mer fashionabelt medan Uniqlo satsar mer på en bra bas-garderob med hög kvalité.

Butiker finns även i Kina, Hong Kong, Taiwan, Sydkorea, Singapore, Malaysia, Storbritannien, USA, Frankrike och Ryssland. Jag har varit inne i butiken på Oxford Street i London och där finns mycket att välja bland och i alla färger dessutom. I området där jag ska bo finns tre butiker, runt Ikebukuros station (varuhuset Seibu och Sunshine City, se Program och onsdagen den 4 juni) finns FEM! Vid stationen efter min, Shinjuku, finns FYRA! Det är till att klumpa ihop dem, men finns det 100 butiker bara i Tokyo kan man kosta på sig det.

Kommer du förbi en Uniqlo-butik någonstans i världen är den värt ett besök. På den brittiska sajten ser jag att de står beskrivna som ”a new Japanese company”. Det tycker jag väl inte riktigt är sant. Det grundades 1949. I England har det dock funnits sedan 2003 och där kan det väl beskrivas som nytt.

Notering 1: Namnet Uniqlo kommer från de två orden Unique och Clothing.
Notering 2: Shinjuku är världens mest trafikerade tågstation. 3.6 miljoner människor passerar här dagligen enligt Allt om Tokyo.

Kommentera

