Anländ, incheckad, äten, provianterad

Så, nu har jag landat och tagit mig in till hotellet. SAS-planet lyfte från Köpenhamn 1,5 timma senare än tänkt, men sedan gick det som på räls. Nästan elva timmar i luften och därmed 12 timmar i stolen för att kapten skulle klara av pappersarbete innan vi fick lyfta och jag hade ställt in mig på en lååång flygresa, men attans vad det gick fort. Jag slocknade efter maten, måste ha sovit omkring sju timmar och vaknade 1,5 timma innan vi skulle landa. Det var inte fullt plan och jag hade turen att inte få någon bredvid mig på 2-stolsraden så jag kunde breda ut mig.

Jag åkte buss in till stan. Direktbuss som stannar vid ett större hotell 200 meter från mitt hotell. Lite dyrare än tåget, men mindre mäkk och för att testa alla kommunikationer hade jag spanat in bussen för att ta mig in till stan och sedan blir det nog Narita Express tillbaka till flygplatsen för att jag ska ha testat det också.

Vatten och frukt har inhandlats. Vattnet inhandlades i en 7/11-butik som det finns hur många som helst av och frukten köptes på matavdelningen i ett varuhus som ligger i samma hus som Shibuya Station 200 meter från hotellets dörr. Gigantiskt. Som en saluhall. Man betalar frukten vid frukten, fisken vid fisken och köttet vid köttet, men det finns även kassor för dem som handlat ”torra” varor. Allt är prydligt förpackat. Äpplen 2 och 2 eller 3 som ligger som en triangel, jämnstora och fina.

Lite annan mat i magen har jag också fått i mig. Började med en soppa med majs och sedan en seafoodsallad. Vad det blir till kvällen vet jag inte, men det finns många ställen att välja bland. Att göra sig förstådd på restaurangen var inte lätt, men de har bilder på maten. Peka, ät, betala.

I mitt program för idag står också besök vid statyn av hunden Hachiko och Shibuya Crossing. De ligger bredvid varandra så där kan vi sätta ”checked” på båda. Någon kamera hade jag dock inte med mig så det där får vi ta senare. Shibuya Crossing är något att fotografera från Starbucks Coffee några meter ovanför marken när alla japaner svämmar ut på övergångsställena samtidigt.

Nu ska jag ut och strosa och så återkommer jag senare – här finns mycket att fotografera och berätta om tycker jag det verkar som.

Transportkortet Suica har jag köpt också. Lite sugen på att testa det redan idag. Annars blir första gången när jag ska hem från Tokyo Station sent i morgon eftermiddag/tidig kväll när jag varit på stadsrundtur.

Smolken i bägaren är att jag har känningar av min uridiotiska tand – inget nytt … Jag tänker maila tandläkaren och boka en tid för utdragning snarast efter hemkomsten. Jag kan inte ha det så här. Tillfälliga lagningar, rotfyllning som var helvetet på jorden, krona och återbesök för att klaga på tandvärk har kostat mig 10.000-12.000 kronor sammanlagt, men det har ändå inte blivit bra. På planet petade jag i mig ett par värktabletter och det kan jag inte hålla på med. Ut ska den! Det är nog nu!

Översta bilden nedan är tagen innan planet lyfte på tisdageftermiddagen från Köpenhamn.
Den andra med rimfrosten är tagen mellan Kina och Japan någonstans ute i det blå.
Båda med kameran i min nya surfplatta. Den här texten skriver jag dock från datorn – det tar alldeles för långt tid att skriva sådana här alster på plattan. Bildbehandlingsprogram fanns i plattan och jag har även laddat hem ett, men jag kan inte se att det går att ställa in pixelstorleken på bilderna och då blir det mindre lyckat här på bloggen så jag plockar bilderna från plattan in i datorn via ett USB-minne som jag var förutseende att ta med mig. Just nu slår det mig att jag nog inte behöver gå via ett USB-minne. Får testa det senare.

nyhet_flyg_1_140528 nyhet_flyg_2_140528

Kommentera

