Vaken och duschad

Natten har varit rätt så god. Jag somnade vid 22.30-tiden och sov till 02.30 och där var jag vaken ett tag, men somnade om igen efter att ha lagt mig på spikmattan. Tittade en stund på Rapports direktsändning via surfplattan. P1 är annars min kompis i etern både hemma och när jag är borta. Suveränt bra är det att ha tillgång till svenska nyheter trots att man inte är hemma.

Hotellet? Vad tycker jag om det? Jo, det är fräscht och ligger suveränt bra. Rummen är som brukligt i Japan extremt små. Bredden är 2,20 meter, det är precis så att det får plats en säng och att jag kan tränga in resväskan vid fötterna. Garderob finns inte utan det hänger två krokar med varsin galje på väggen i ”korridoren” vid badrummet. Två av väggarna i badrummet är av glas. På så vis blir det luftigare och rummet är för endast en person så ”privacy” har man ändå. Från sängen till glasväggens kortsida är det inte en meter, men ett smalt skrivbord och en stol får plats. Jag log lite när jag ställde mig i duschen. Fästet till duschen är väggfast utan att det finns en stång där man kan reglera höjden på själva strålarna och väggfästet sitter rätt långt ner … Japanerna är inte så långa. Jag får spruta vattnet nästan rakt ut mot glasväggen mot korridoren för att kunna få vatten på huvudet för annars kommer det mest på fötterna.

En annan reflektion är att titthålet på rumsdörren sitter på höjden 1,20 meter ungefär och igår när jag var inne på slags köpcentrum i kombination med Shibuya Station var det en tjej som stod och tittade på orienteringstavlan och vart hon skulle ta vägen. När vi västerlänningar skrollar oss igenom en lista börjar vi uppifrån och ner. Den här tjejen började föra fingret nerifrån och upp och på lunchrestaurangen igår skrev servitrisen vad jag skulle ha längst ner på pappret – nerifrån och upp.

I Japan är det också vänstertrafik, notera bilen på bilden nedan. Det hade jag glömt. Andra länder i Asien som har vänstertrafik är Indien och Thailand. Australien och Nya Zeeland har också vänstertrafik liksom ett stort antal länder i södra och östra Afrika.

I Europa har Storbritannien, Irland, Cypern och Malta vänstertrafik. Länderna med vänstertrafik saknar landgräns med länder som har högertrafik. Läs mer om vänstertrafik här – det är underhållande läsning. Tågtrafiken är vänstertrafikerad i många länder läser jag – har aldrig funderat på vad det är för inriktning på den: Sverige har ett vänstertrafikliknande trafiksystem, utom i och söder om Malmö, där det är högertrafik som i Danmark (med en bro norr om Malmö för att byta sida).

nyhet_vanstertrafik_140529

2 kommentarer

  1. Eva Jönsson · · Svara

    Jättekul att följa din resa! Det verkar mycket som skiljer sej åt från hemma? Ha det underbart! Ser framemot fortsatta äventyr… 🙂

    1. Hej! Precis hemma på hotellet efter elva timmar runt stan kors och tvärs. Bilder är på väg in!

Kommentera

