Kuvös för vuxna

Bara för att ni inte ska tro att jag hittar på när jag säger att jag har ett litet rum kommer här två bilder. Jag lovar att jag tryckt upp mig mot dörren för att få med så mycket som möjligt och på bild nummer 2 står jag så långt bort i badrummet jag kan. 725 kronor per natt betalar jag inklusive frukost och då finns det två versioner att välja bland – kontinental eller japansk.

Idag valde jag kontinental och den bestod av yoghurt och cornflakes och två apelsinklyftor. Frukosten serveras från kl 7, de var sena och jag hade bråttom iväg så det blev flingor och yoghurt på stående fot egentligen. Nu är det ju så att jag egentligen inte äter något som kommer från kossan längre, men när det inte finns något annat och jag måste äta så väljer jag yoghurt framför bröd fyllt med gluten.

Idag blev det också en glass i Godivas butik och sedan en yoghurt efter kvällssalladen också, men att gå tillbaka till mjölkprodukter är inte något jag kommer att göra när jag kommer hem. Här är det en överlevnadsfråga. För övrigt noterade jag att guiden idag hade utslag i ansiktet a la rosacea. Han kommenterade utslagen i samband med att han pratade om munskydden som en del japaner går omkring med. Han sa sig ha varit hos läkaren och där fått beskedet att han är allergisk mot tre olika sorters träd. Jaha du, tänkte jag, fundera på vad du äter istället.

När det gäller munskydden så förekommer de, men det är absolut långt ifrån att alla japaner använder sådana. Du ser dem vart du än vänder dig, men endast ett fåtal. Det är inte det att de är rädda för virus och bakterier sa guiden, däremot är det så att staten planterade många träd efter kriget och dessa är nu folk allergiska mot så det är pollen och annat skräp de skyddar sig från. Påstod han.

nyhet_kuvos_1_140529 nyhet_kuvos_2_140529

Kommentera

