Shibuya by night

Klockan går med blixtens hastighet. Halv tre på eftermiddagen hemma i Sverige och snart sänggång i det här landet på andra sidan jordklotet. Jag har varit ute i kväll och kollat Shibuya by night. Det är ett makalöst ställe det här. Full kommers, full rusningstrafik, massor av folk ute och rör på sig och de flesta ser ut som om de kommer från jobbet. Jag var inne en vända på Starbucks också och köpte en Frappuccino med grönt te och så har jag noterat att det finns en biograf i närheten som visar filmer på engelska och så har jag hittat ett ställe där jag kan få massage. Det kan bli en massage i morgon.

Jag känner mig överväldigad som får vara med om det här. Dels att jag kan göra sådant här i betydelsen att jag tillhör dem som har ett jobb och en inkomst och därmed har råd att göra sådana här resor även om just den här resan inte kostar mer än hotell (5.800 kr), utflykter (1.800 kr) och mat (inget jättestort konto). Flygbiljetten räknar jag som gratis med tanke på att jag reser för intjänade SAS-poäng och endast betalar 375 kronor tur och retur i skatter och andra avgifter. Men jag känner också en tacksamhet för att jag kan göra sådana här saker trots en bunt sjukdomar och annan skit. Jag var slö i eftermiddags och får spader varje gång det händer, men det är bara att uthärda. Idag har det varit närmare 30 grader, jag kanske har lite annan tid i kroppen utan att jag egentligen märker det – jag har aldrig varit med om en tidsomställning som varit lättare – och det är ok att inte kunna köra i 180 knyck hela tiden, men skräcken för att vara trött i något enda sammanhang någonsin mer är så stor att bara den som varit med om det vet hur det är.

Innan jag somnar i kväll måste jag sätta kamerans batteri på laddning. Den har fått arbeta hårt idag också, men kvällens bilder är inget att skryta över. Jag måste nog gå på kurs och lära mig hur man ska ta vettiga kvällsbilder. Shibuya Crossing är inte som Times Square i New York, men det blinkar, plingar och låter från allt som kan låta och det är en upplevelse att ha varit här.

Just nu plingade det i min mobil också. PORTTELEFONEN hemma på Glasbrukskajen! Men jag tryckte på upptaget. Jag har inte för avsikt att släppa in någon just nu 😉

nyhet_night_1_140530 nyhet_night_2_140530 nyhet_night_3_140530 nyhet_night_4_140530 nyhet_night_5_140530 nyhet_night_6_140530

Kommentera

