Trafikljusen verkar vara kompasser

Att en sådan här mångmiljonstad inte ger varenda gata en namn är svårt att förstå för en västerlänning. Det verkar som att man pratar i termer som antal trafikljus till varje plats. Innan jag åkte hemifrån förstorade jag kartor från Google Maps i delar som jag ska besöka och skrev ut på A3-ark och så tar jag med mig de ark där jag ska vara just den aktuella dagen. Trafikljus är tydligt utmärkt på dessa kartor. Jag kan inte påminna mig om att jag sett det någon annanstans – å andra sidan har jag väl inte behövt fördjupa mig i trafikljus heller för där jag varit innan finns det namn på gatorna. Ska man ta med sig EN karta över HELA Tokyo blir det onödigt mycket vikande hit och dit. En karta över hela Tokyo måste var stor som ett lakan till en dubbelsäng.

När jag promenerade från Skytree till Edo Tokyo Museum idag stannade jag en skolflicka, pekade på kartan och frågade om det var långt kvar. Jag hade koll på läget, men ville testa hur kommunikationen skulle fungera. Skolelever har generellt sex års undervisning i engelska men de får endast lära sig läsa och skriva. Att kommunicera på engelska ”face to face” anses tydligen inte lika väsentligt. I min värld är det mer väsentligt att kunna tala ett andraspråk än att kunna stava.

Tjejen var lite konfunderad över kartorna – jag hade två med mig, en för området kring Skytree och en för området kring Edo Tokyo Museum – men till slut förstod jag att jag kunde räkna med tre trafikljus tills jag skulle svänga vänster. Det stämde faktiskt. 40 minuter tog det att gå mellan Skytree och Edo Tokyo Museum.

Mellan trafikljusen som i huvudsak bara finns vid stora och breda gator/trafikleder ligger ett gytter av smala gator. De kan se ut som på bilderna nedan.

nyhet_smala_gator_1_140530 nyhet_smala_gator_2_140530

Kommentera

