Det ska passa alla

Vid övergångsställena är man disciplinerad. Även om det inte finns en bil i sikte står man kvar och väntar på att det ska bli grönt. Jag glömde bort mig idag och gick över en gång när det var rött. Ajabaja! Smal gata, inte en bil – då går jag, men jag är ju svensk och inte lika infogad i ledet som man är här.

Korsningen på bilden är en mindre i området Ginza inte långt från Tokyo Station – men likväl har man gjort en möjlighet att passera diagonalt också om det skulle vara någon som vill det. I en korsning som Shibuya är det förståeligt, men här?

Jag inledde dagen med att åka tåg/tunnelbana till fiskmarknaden – återkommer om detta – och promenerade sedan via Ginza till Tokyo Station. På kartan ser det rätt långt ut, men korsningarna där man ska vika av dyker upp fortare än man anar. Alla pratar om hur stort Tokyo är, men när man rör sig i de områdena som ligger runt det kejserliga palatset är det inte så mycket att göra stor affär av tycker jag. Vi har alla olika måttstockar på det där med avstånd. En del tycker att en kilometer är en evighetssträcka att förflytta sig till fots. Jag inleder varje morgon hemma i Malmö/Limhamn med att gå en runda på ca 5 km så för mig är det inte mycket att orda om när det gäller avstånden.

nyhet_korsning_140531

Kommentera

