Fullt pådrag på Tokyo Station

Idag vid 11-tiden var det stort pådrag på Tokyo Station. Det kryllade av säkerhetsfolk i svarta kostymer och snäcka i örat. Jag frågade ett antal av dessa biffar vad som stod på, men ingen sade sig förstå engelska. Till slut hörde en annan person att jag försökte göra mig förstådd och översatte att kejsaren var på väg, men att ingen skulle se något av honom för att han skulle komma med en bil som körde ner i underjorden. Entrén i mitten av stationen är avsedd endast för kejsaren och hans familj. Vi andra dödliga får gå in och ut genom tre andra utgångar på västra sidan.

Stationen fyller 100 år i år, den förstördes under kriget, byggdes upp igen och renoverades för två år sedan.

En annan sak som hände på stationen idag: jag skulle åka till Tokyo Dome och gick på röd färg utan att fundera på om det var tåg eller tunnelbana jag skulle åka med. Linjen jag skulle åka var röd på kartan, men det finns rött både vad gäller tåg och tunnelbana. Så jag gick fel. 500 meter och sedan 500 meter tillbaka – man får gå även om ska åka. Jag ställde mig därför för att kolla på en väggkarta och det går inte att göra det som vänsterlänning utan att någon kommer fram och frågar om de kan hjälpa dig.

De få som kan någon engelska överhuvudtaget vill gärna praktisera den och idag störtade det fram en tjej till mig och frågade om hon kunde hjälpa mig. Vad sjutton, tänkte jag, jag vet att detta är fel och jag vet vart jag ska ta vägen, men låt henne hjälpa mig. Å tror ni inte tjejen erbjöd sig att vandra tillbaka med mig de 500 meterna och ordentligt visa vart jag skulle gå? Hon följde dessutom med mig in i ”stationsbåset” och förklarade för jeppen där att jag skulle ha mina pengar tillbaka för att jag hade gått fel, jag hade inte åkt någon sträcka och avgiften skulle tillbaka på mitt kort. Jag kan inte tänka mig för en enda sekund att det hade hänt i Sverige eller någon annanstans i Europa överhuvudtaget.

Tjejen berättade att hon jobbar som underhållare på Disneyland. Är alla som hon och en annan tjej jag träffade idag på Bubba Gumps restaurang på Tokyo Dome-området kommer OS i Tokyo 2020 att bli en megasuccé, jag lovar! Restaurangtjejen studerar turism. Du, sa jag, du har valt rätt grej att studera, du kommer att ha hur mycket jobb som helst här framöver.

nyhet_starka_1_140531 nyhet_starka_2_140531 nyhet_starka_3_140531 nyhet_starka_4_140531 nyhet_starka_5_140531 nyhet_starka_6_140531

 

Kommentera

