Toaletter ÄR en stor sak här

Alltså – jag måste ta ett par grejer till om toaletterna här i Japan. 75 % av befolkningen har ”high tech” toaletter och på samtliga offentliga inrättningar jag besökt har de i allra högsta grad varit en avancerad maskin jag satt mig på. De är rena, de kostar inget att besöka och är inte svåra att hitta.

Av guiden häromdagen hörde jag att japanska kvinnor är generade över vad de gör på toaletten och spolar alltid en gång under tiden de sitter där och sedan en gång till när de går därifrån. Japanerna är många och vattenkonsumtionen därför hög. Då kom något snille på att man kan lägga till en knapp för ljud också så om man trycker på den stora runda knappen längst till höger på bilden får man ett spolande läte utan att man egentligen spolar samtidigt som det inte hörs vad man gör på toaletten. När man sedan är klar väljer man att resa sig – toaletten spolar alldeles av sig själv. Ytterligare kommentarer i detta ämne är överflödiga …

nyhet_toaletter_3_140531 nyhet_toaletter_4_140531

Kommentera

