Promenad genom Ginza

Ginza heter en shoppingsajt på webben. Det är inte svårt att förstå varifrån man tagit namnet. Nu är visserligen hela Tokyo ett enda stort köpcentrum, men just Ginza klassas som ett ställe i övre skiktet med de fina butikernas gator.

Wako på första bilden nedanför är ett varuhus. Här låg från början huvudkontoret för klockmärket Seiko. En sådan klocka hade jag en gång i tiden. Armbandet var silverfärgat, urtavlan fyrkantig och tonad i blått.

Wako är ett ”landmärke” i stan. Den nuvarande byggnaden har stått där sedan runt 1930 och överlevde därmed andra världskriget – det var det annars inte mycket som gjorde. Wako grundades 1881 av Kintaro Hittori och det var vad Seiko hette från början. Klockan på taket är för att påminna varifrån byggnaden en gång kom.

Ett par kvarter därifrån ligger mitt favoritmärke när det gäller handväskor – italienska FURLA. De har dock bytt stil sedan jag började handla dem och är inte längre lika attraktiva. I hörnet bredvid ligger Apple-butiken och längre upp på gatan hittar man Mikimoto, pärlor.

Åttonde bilden visar Tokyo International Forum. Mässhallar i första hand, men självklart innehåller byggnaden även butiker för den shoppingsugne och resturanger. Peter Jöback uppträdde på Forum dagen innan jag åkte hit har jag för mig att jag hörde på TV4s nyhetsmorgon.

Med de fyra sista bilderna vill jag visa hur lummigt det är på gatorna. Inte mycket folk ut trots att klockan närmar sig 11. Wako öppnade först kl 10.30. Det är sent tycker jag. Annars verkar butiker har öppet snudd på dygnet runt.

nyhet_ginza_1_140601 nyhet_ginza_2_140601 nyhet_ginza_3_140601 nyhet_ginza_4_140601 nyhet_ginza_5_140601 nyhet_ginza_6_140601 nyhet_ginza_7_140601 nyhet_ginza_8_140601 nyhet_ginza_9_140601 nyhet_ginza_10_140601 nyhet_ginza_11_140601 nyhet_ginza_12_140601

Kommentera

