Mt Fuji 12 timmar tur och retur

Idag gick jag från hotellet kl 07.15 och kl 19.15 satte jag nyckeln i dörren igen. Då hade jag också passerat mataffären och köpt med mig två olika sallader – den ena sorten har jag provat ett par gånger innan och eftersom det blivit lite mat idag slog jag på stort och köpte även en liten bytta av en annan sort. Bläckfisktuber, potatis och broccoli var det i den. Mums!

Mt Fuji. Det var vitt i luften idag också, men det sades att vi hade tur som ändå fick se berget. En del åker med Sunrise Tours utflykt dit flera gånger bara för att berget varit inbäddat i dimma både en och två och tre gånger och vill trots det ge det en chans igen.

Till toppen åker man inte med buss. Dit får man gå och det är otroligt nog 300.000 människor om året som gör det. Den officiella ”bestigningsperioden” är från den 1 juli till den 26 augusti, men guiden berättade att på grund av klimatförändringar sker det numera att folk vandrar upp tills mitten av september. Tider utanför dessa är tillåtna, men farliga. Kallt är det också. I januari är det närmare -20 grader där uppe på toppen och då är det statistiskt 0 grader nere vid 5:e stationen som det kallas där man normalt börjar sin klättring. Det finns 4-5 olika stationer som har nummer 5. Den stationen jag var vid ligger på 2.305 meters höjd. Toppen ligger på 3.776 meter.

Att klättra 1.500 meter låter inte så farligt, men man ska räkna med 6-8 timmars klättring uppför och 3-5 timmar nedför. Blir du sjuk under färden hämtas du av en åsna. Sunrise Tours har bergsklättning på programmet också om du är sugen. Då ingår övernattning i större sovsal, män och kvinnor åtskiljda, utan dusch, men du får köttgryta till middag. Kl 19 på kvällen är det läggdags där ute i vildmarken – se upp för björnar – och sedan är det uppstigning vid midnatt för att du ska möta solen när du går ner igen. Det kan säkert vara mysigt, men är inget för mig. Det där får andra syssla med 😉

Bilderna nedan är tagna vid Yamanashi Prefectural Fuji Visitor Center.

nyhet_fuji_1_140602 nyhet_fuji_2_140602.jpg nyhet_fuji_3_140602.jpg nyhet_fuji_4_140602.jpg nyhet_fuji_5_140602.jpg nyhet_fuji_6_140602.jpg nyhet_fuji_7_140602.jpg

Kommentera

