Nytt sätt att marknadsföra restaurangmat

På en del ställen har jag sett ett annorlunda sätt att marknadsföra det som restaurangen serverar. Istället för bilder lägger de upp maten på en tallrik och konserverar den uppenbarligen på något vis genom att lägga en slags genomskinlig yta ovanpå. Just det som avbildas nedanför ser rätt bra ut, men på 5:e stationen igår när jag var vid Mt Fuji såg det INTE aptitligt ut.

På översta bilden är det glass. Jag undrar jag hur den konserveras eller hur sjutton de gör.

Men för en icke japansktalande person är det rätt bra att kunna peka på annat än bilder och på så vis göra sig förstådd med vad man vill ha. Språket är annars inte ett direkt problem faktiskt. Det går mycket lättare här än vad det gjorde i Kina när jag var där 2007 och här vill man, det upplevde jag inte riktigt att man gjorde i vare sig Shanghai eller Beijing.

Överhuvudtaget är det inget här i Japan som är ett problem. Innan jag åkte fick jag höra att det är kontanta pengar som gäller, men jag vet inte om jag kan hålla med om det. Det klart att på ett slags marknadsstånd under Tokyo Tower tog de inte kort, men jag anser inte att det är brukligt i Sverige heller att kreditkort tas på ett sådant ställe. På Edo Tokyo Museum tog man inte heller kort, men det finns två områden för inträdesbiljetter där – ett utomhus och ett inomhus och tipset är att de trots allt tar kort inomhus.

Att resa ensam här är inte heller något som du ska gruva dig för om du känner för att ut och lufta dig på egen hand. Tokyo är en av de säkraste städerna i världen och det känns 2000 % ofarligt att röra sig på gatorna.

nyhet_mat_1_140603 nyhet_mat_2_140603 nyhet_mat_3_140603

Kommentera

