Shinjuku har störst aktivitet under jord

Jag tog mig en sväng till Shinjuku i eftermiddags. Två stationer norr ut och ankommen dit blir man helt matt av allt folk som kutar runt åt alla håll. Mest folk är det i underjorden – eller så är det att alla är samlade på en mindre yta som gör att det upplevs så. Alla är på väg någonstans hela tiden. De tre första bilderna nedan är från Shinjukus station och sista bilden är ”hemifrån” Shibuya där jag avslutade dagen med en mangodryck på Starbucks för att få bilden med myllret av människor lite ovanifrån. Mitt på bilden från Shibuya finns reklam på husväggen för fotbolls-VM. Jag fick lära mig idag att det japanska fotbollslaget kallas ”de blå samurajerna”. Det låter farligt – allt för att skrämma motståndarna 😉

Fjärde bilden uppifrån är Government Building. Där var jag uppe på 45:e våningen och kollade läget. Det såg likadant ut där som alla andra toppar jag besökt. Vitt överallt. I Government Building ligger mycket av administrationen av Tokyo. Styr landet gör man annars från parlamentet mellan Akasaka Palace (ser ut som en blandning av Buckingham Palace och Versailles) och Imperial Palace. Det huset kallar de Diet Building. När jag såg underlaget till stadsrundturen noterade jag ”the diet building” och trodde att det var ”hälsoministeriet” eller något i stil med det, men det är alltså parlamentet.

Bild 5 och 6 är ett modernt hus som ligger halvvägs mellan Shinjuku och Keio Plaza Hotel. Vad jag förstår av gårdagens guide så är det en modeskola där. Jag var inne på Keio Plaza Hotel också och kollade läget. Jag ska vara där strax innan kl 14 i morgon för att vara med på Walking Tour och sedan är programmet slut för den här resan.

nyhet_shinjuku_1_140603 nyhet_shinjuku_2_140603 nyhet_shinjuku_3_140603 nyhet_shinjuku_4_140603 nyhet_shinjuku_5_140603 nyhet_shinjuku_6_140603 nyhet_shinjuku_7_140603

Kommentera

