Incheckad för hemresa

SAS incheckningsmail dyker upp i inboxen 23 timmar innan inbokad flight, så även idag. Jag valde 29A och hoppas att jag slipper någon bredvid mig även på vägen hem.

Det är dagflyg hem och västerut tar längre tid att flyga än hit – jordens rotation. Nästan 12 timmar i luften, men jag satt ju i stolen 12 timmar hit också eftersom det blev förseningar från Copenhagen Airport och det gick långt över förväntan så jag ska väl överleva med bred marginal även den här gången.

Jag känner mig så nöjd med resan! Den har varit mycket givande på alla sätt och vis, men nu känns det bra att återvända hem. Åtta nätter i en sådan här mångmiljonstad är tillräckligt och jag ser fram emot tystnaden och fågelkvittret när jag kommer hem. Den rena morgonen jag möter när jag går ut min runda strax innan kl 6 varje morgon. Kanske är det snart badväder utanför dörren också – det är en 12:a på en tiogradig skala. Mina dagliga yogaövningar längtar jag efter också förresten. Här finns inte utrymme för den typen av aktivitet och jag har inte mattan med mig. Den hade dock fått plats i väskan så vid nästa resa får den nog följa med.

Kroppen har hängt med hyggligt. Jag har haft ett par trötta dagar och ett par speedade med känsla av andning uppe i halsen – det sista nämnda har jag haft hemma också. Ett par veckor innan avresan började det och det känns obehagligt. Det har varit lite hit och dit sedan mitten av april när jag minskade kortisonet till 2,5 mg om dagen. Här tog jag bara kortison de två första dagarna. Tyckte jag kände mig jagad i kroppen och ville testa att ta bort det helt. Men det är nog läge för att ta nya sköldkörtelprover när jag kommer hem. Reumatikerprover ska jag ta sista fredagen i juni. Det är dessvärre mycket man måste stå ut med …

På Walking Tour idag blev jag astrött – att gå sakta med två steg i minuten är inte min grej – och när jag kom tillbaka var jag tvungen att äta snabbt som attan. Då blev det pasta. De förstod inte på restaurangen att jag ville byta pastan mot ris. Ska bli intressant att se hur jag ser ut och mår i morgon. Pasta är ingen mat. Det var inget annat än nödlösning ikväll. Det är två år sedan jag åt pasta. Måste se till att ta med mig mer mat ut nästa gång jag är på upptäcksfärd så att jag inte hamnar i en akut matsituation igen. Pasta känns som att stoppa gift i kroppen och det är egentligen vad det är också. Jag är anti den typen av ”mat”. Pasta, pizza och annan ”degmat” tillför ingenting som är bra för kroppen.

Om jag kommer hit igen tänker jag välja Shibuya som högkvarter även då och kanske även det här hotellet. Jag valde hotell efter pris och läge. Att ha nära till kommunikationer är väldigt viktigt. Att bo vid en större knutpunkt är värt mycket och helst ska det som här finnas både tåg och tunnelbana med flera linjer. Få byten sparar tid och energi.

Kommentera

